کد مطلب:303525 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:230

شعر در مدح فاطمة الزهرا



ای مایه افتخار حوا زهرا

وی خوب تر از مریم عذرا زهرا


او مادر یك مسیح باشد اما

تو مادر یازده مسیحا زهرا


در آغاز این كتاب گفتیم كه آنچه راجع به حضرت زهرا علیهاسلام گفته اند و می گویند بدین معنی نیست كه حق مطلب درباره آن بزرگوار اداء شده یا خواهد شد بلكه به معنی آن است كه آنچه از شخصیت تابناك حضرت زهرا علیهاسلام دریافت كرده اند نوشته و گفته اند نه آن كه ابعاد عظمت آن بانوی بزرگ اسلام فقط همین است كه گفته اند. غیرمعصوم چگونه می تواند به عظمت حجت خدا و معصوم، دست بیابد آنگاه او را معرفی نماید؟

بلی هركس به میزان تلاش خود با استفاده از بیانات بزرگان دین چهره شخصیت آسمانی آنها را ترسیم نموده و بقیه را حواله به آیندگان می دهد تا در این باره تحقیقات بیشتری نموده، و گامهای مؤثرتری بردارند. مرحوم علامه امینی رحمةا... علیه صاحب كتاب معروف الغدیر، در كتابی به نام فاطمةالزهرا علیهاسلام [1] كه در حقیقت سخنرانی آن جناب درباره حضرت زهراسلام اله علیها است چهل منقبت از مناقب آن بانوی بزرگ را نقل نموده كه به طور خلاصه به شرح زیر است:

امتیاز اول

آفرینش زهرا (س) پیش از خلقت موجودات عالم بوده، همانند پدر و همسر و فرزندانش كه به صورت نور خلق شده بودندو خداوند تعالی را تقدیس و تسبیح و لااله الاالله و تكبیر می گفتند.

امتیاز دوم

آفرینش حضرت فاطمه زهرا (س) از نور عظمت خداوند تعالی است و از همان نوری است كه پدر و همسر و فرزندانش خلق شده اند.

امتیاز سوم

خلقت آسمانها و زمین و بهشت و جهنم و عرش و كرسی و فرشتگان و تمامی موجودات به خاطر وجود مقدس حضرت زهرا علیهاسلام بوده همچون خلقت پدر و همسر و فرزندانش

امتیاز چهارم

نام مقدس فاطمه (س) را خداوند تعالی تعیین فرموده، همانطوری كه نامهای مبارك پدر و همسر و فرزندانش را خداوند تعالی تعیین نموده است.

امتیاز پنجم

مشتق بودن نام آن حضرت، همچون پدر و همسر و فرزندانش از نام خداوند تعالی چنانچه در دعا می خوانیم: یا حمیدُ بِحَقِّ مُحّمد یا عالی بِحَقِّ علیّ یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمة یا محسن بِحَقِّ الحَسَنَ یا قَدیَم اَلاِحْسان بِحَقِّ الحسین.

امتیاز ششم

تمام انبیاء به حضرت زهرا (س) متوسل شده چنانچه به نامهای مقدس پدر و همسر و فرزندانش در مواقع حساس متوسل شده اند نه تنها انبیاء بزرگ الهی با توسل به حضرت زهرا (س)، حاجاتشان را از خداوند تعالی گرفته اند بلكه تمامی بشر روی خاك آنها كه معرفت به ولایت این خانواده بزرگوار بویژه به حضرت زهرا علیهاسلام داشته اند و دارند همواره به این بانوی بزرگ متوسل شده اند.

امتیاز هفتم

نام مقدس زهرا (س) همچون نامهای مبارك پدر و همسر و فرزندانش بر ساق عرش و بر درهای بهشت نوشته شده است

امتیاز هشتم

نور وجود حضرت زهرا (س) به صورت شبحی در راستای عرش الهی و تصویرش در بهشت همچون تصاویر پدر و همسر و فرزندانش وجود داشته است.

امتیاز نهم

شریك بودن حضرت زهرا (س) در مقامات عالیه با پدر و همسر و فرزندانش یعنی هر فرد مسلمانی كه حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه واله را پیامبر خود می داند و به امامت اولین امام بر حق شیعه حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام معتقد و معترف است و به امامت یازده فرزند او ایمان دارد ناگزیر به ولایت حضرت زهراعلیهاسلام باید معتقد باشد و او را همردیف پدر و همسر و فرزندانش بداند وگرنه از درجه اعتبار ساقط است.

امتیاز دهم

شریك بودن حضرت زهرا (س) با پدر و همسر و فرزندانش در مقام عصمت و طهارت طبق آیه مباركه تطهیر.

امتیاز یازدهم

حضرت زهرا (س) همچون پدر و همسر و فرزندانش از امانت های بزرگ الهی است كه بر آسمانها و زمین و كوهها عرضه شد. آنها از ترس زیربار این امانت سنگین نرفتند (البته، نمی توانیم بدانیم چگونه زمین و آسمان از ترس، این امانت بزرگ را نپذیرفتند ولی قبول داریم) و انسان پذیرفت به قول قرآن كریم: اِنّه كان ظلوماً جهولاً. همانا او بسیار ظالم و جاهل بود یا همانا به او یعنی به انسان بسیار ظلم شد و به مقام آسمانی او جهل ورزیده شد. [در تفاسیر آمده كه آن انسانی كه به او ظلم شد، حضرت امام حسین (ع) است.]

امتیاز دوازدهم

حضرت فاطمة زهرا علیهاسلام همچون پدر و همسر و فرزندانش یكی از اركان عالم آفرینش است. [چنانچه قبلاً در مقدمه این كتاب حدیث جابرین عبدالله انصاری از رسول خدا (ص) از جبرئیل از خداوند تعالی در این مورد نقل شد: لولاك لما خلقت الافلاك، لولا علیٌّ لما خلقتك. و لولا فاطمة لما خلقتكما. [2] اگر مقصود از آفرینش، تو نبودی افلاك را نمی آفریدم، و اگر علی نبود تو را خلق نمی كردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را به وجود نمی آوردم. البته باید دانست كه منظور از این حدیث مبارك این نیست كه علی علیه السلام و فاطمةعلیهاسلام از رسول خدا (ص) بالاتر هستند خیر، بلكه منظور این است كه خداوند تعالی به بشریت می رساند كه وجود علی علیه السلام اكمال الدین و اتمام النعمت است بر پیامبر اكرم (ص) كه اگر علی علیه السلام نبود دین پیامبر (ص) كامل نمی شد و فاطمةعلیهاسلام هم مادر یازده امام است كه هر كدام از اینها و خود آن بانوی با عظمت نقش اساسی را در تكمیل دین پیامبر (ص) ایفاء كرده اند.]

امتیاز سیزدهم

شریك بودن حضرت زهرا علیهاسلام با پدر و همسر و فرزندانش در ورود به مسجد در هر زمان و در هر حال زیرا آن بانو بتول بود و هرگز مثل بانوان دیگر عادت ماهانه نداشت و این خود دلیل بر پاكی همیشگی حضرت زهرا سلام الله علیها است.

امتیاز چهاردهم

حضرت زهرا علیهاسلام مُحَدَثه بود همچون پدر و همسر و فرزندان، فرشتگان با او سخن گفته اند.

امتیاز پانزدهم

همان طوری كه به دوستان پیامبر (ص) و شیعیان علی (ع) مژده بهشت و رستگاری داده شده به شیعیان و پیروان و محبان این بانوی بزرگ نیز وعده رستگاری داده شده است.

امتیاز شانزدهم

حضرت زهرا علیهاسلام همانند پدر و همسر و فرزندانش سواره وارد محشر می شود.

امتیاز هفدهم

طبق فرموده رسول خدا (ص) روز قیامت، من چنگ به رحمت الهی می زنم و فاطمه دست به دامن من و علی به فاطمه زهرا متمسك است و یازده فرزندش به علی علیه السلام متمسك اند.

امتیاز هیجدهم

حضرت زهرا (س) مُحِدِّثه بود یعنی در رحم مادر با مادر سخن می گفت و او را دلداری می داد.

امتیاز نوزدهم

فاطمه (س) پس از ولادت شهادتین بر زبان جاری فرموده و از امامت علی و فرزندانش سخن گفته است و این از نشانه های ولایت است.

امتیاز بیستم

حضرت زهرا (س) مانند پدر و همسر و فرزندانش دارای علوم الهی بود و از گذشته و حال و آینده خبر می داد و این امتیاز از نشانه های صاحبان ولایت است.

امتیاز بیست و یكم

حضرت زهرا (س) همچون پدر و همسر و فرزندانش پاك و پاكیزه به دنیا آمد.

امتیاز بیست و دوم

رشد و نموّ حضرت زهرا (س) مانند پدر و همسر و فرزندانش در هر روز به قدر یك ماه بود.

امتیاز بیست و سوم

هنگام ولادتش نور وجودش خانه های شهر مكه را روشن نمود همانطوری كه نور وجود رسول خدا (ص) در حین ولادت غرب و شرق عالم را روشن ساخت.

امتیاز بیست و چهارم

در هنگام ولادت زهرا (س) فرشتگان میلادش را به یكدیگر بشارت دادند همانطوری كه به میلاد پدر و همسر و فرزندانش به یكدیگر مژده دادند.

امتیاز بیست و پنجم

محبت و دوستی حضرت زهرا (س) به عنوان مزد رسالت پدر بزرگوارش به مؤمنین واجب است همانطوری كه دوستی پدر و همسر و فرزندانش بر همگان واجب است.

امتیاز بیست و ششم

حضرت زهرا (س) در روز قیامت در درجةالوسیله كه از درجات عالی بهشتی است با پدر و همسر و ائمةمعصومین علیهم السلام شریك است.

امتیاز بیست و هفتم

حضرت زهرا علیهاسلام با پدر و همسر و فرزندان معصومش در قبّه ای از نور كه در زیر عرش الهی است، قرار خواهد گرفت.

امتیاز بیست و هشتم

حضرت زهرا (س) پیش از اهل بهشت با پدر و همسر و فرزندانش به بهشت وارد می شود.

امتیاز بیست و نهم

حضرت زهرا (س) از كلماتی است كه خدا در قرآن كریمش برای نجات آدم علیه السلام به وی آموخت، و حضرت ابراهیم علیه السلام به وسیله آن كلمات مورد امتحان قرار گرفت آن كلمات عبارتند از: محمد و علی و فاطمه حسن و حسین علیهم السلام یعنی حضرت آدم با توسل به این اسم های مبارك حاجات خود را از خداوند متعال مسئلت نمود.

امتیاز سی ام

حضرت زهرا علیهاسلام مانند پدر و همسر و فرزندان معصومش یكی از افرادی است كه آیه مباهله در شأن ایشان نازل گردیده است.

امتیاز سی و یكم

به شهادت علماء، شیعه و اهل تسنّن احكامی كه در اسلام در مورد محبت و عداوت، صلح و جنگ، مدح و دشنام، نسبت به پیامبر اكرم (ص) جاری است عیناً نسبت به حضرت فاطمه زهرا (ص) و همسرش علی مرتضی (ع) و فرزندان معصومش (ع) جاری و لازم الاجرا است یعنی این بانوی بزرگ اسلام در مقام عصمت و طهارت با پدر و همسر و فرزندانش برابر است.

امتیاز سی ودوم

همتا بودن حضرت فاطمه زهرا (س) با حضرت امیرالمومنین (ع) در ملكات نفسانیه و عظمت و شخصیت، چنانچه در حدیث نبوی (ص) است: اگر فاطمه آفریده نمی شد هرگز برای علی همتایی وجود نداشت، همانطوری كه اگر علی (ع) آفریده نمی شد فاطمه (ص) در جهان بی همتا و بی همسر می ماند.

گر نبودی ذات حیدر فاطمه شویی نداشت

كی علی را نیز غیر از فاطمه لایق تر است [3] .

امتیاز سی وسوم

دشمن فاطمه زهرا (ع) كافر است همانطوری كه دشمن پدر و همسر و فرزندان معصومش نیز كافر است.

امتیاز سی وچهارم

از آدم تا خاتم (ع) همگی در مواقع گرفتاری به زهرا (س) متوسل شده اند همانطوری كه از جانب خداوند تعالی مأمور بوده اند كه در مواقع شداید و سختی ها به پدر و همسر و فرزندان معصومش متوسل شوند.

امتیاز سی وپنجم

حضرت زهرا(س)، مانند پدر و همسر و فرزندان معصومش در فضلیت سوره مباركه (هل اَتی) شریك است

امتیاز سی و ششم

حضرت زهرا (س) در هنگام ولادتش بانوانی را كه از بهشت به كمك مادرش خدیجه كبری علیهاسلام آمده بودند شناخته و آنان را به اسم هایشان صدا زده است از اینجا معلوم می شود كه آن بانوی بزرگ با این قدرت الهی كه خدای مهربان به او عطا فرموده یك یك شیعیان خود و شیعیان همسرش علی علیه السلام را می شناسد.

امتیاز سی و هفتم

حضرت زهرا علیهاسلام گزینش شده خداوند تعالی است و ولیّة الله حضرت حق است و همچنان كه پدر و همسر و فرزندان معصومش گزینش شده خداوند تعالی هستند این بانو نیز مورد تأیید خداوند تعالی است.

امتیاز سی و هشتم

شفاعت كبرای روز محشر به دست حضرت فاطمه زهرا سلام علیها است و و مانند پدر و همسر و فرزندان معصومش شیعیان و محبان خود را شفاعت می كند.

امتیاز سی و نهم

تنها خداوند تعالی است كه قدر این بانوی بزرگ را می شناسد همانطوری كه قدر پدر و همسر و فرزندان معصومش را جز خدا احدی نمی شناسد چنانچه در حدیث است كه روز قیامت منبری از نور بر پا می شود و پیامبر اكرم بر آن می نشیند در حالی كه جبرئیل ایستاده و اولیاء بر دور او گرد آمده اند در این موقع خداوند تعالی مقام و منزلت زهرا (س) و پدر و همسر و فرزندانش از ائمه معصومین علیهم السلام را برای اهل محشر بیان می فرماید و هنگام ورود حضرت زهرا (س) به محشر از جانب حق تعالی به مردم محشر خطاب می رسد:

یا اهل المحشر غضوا ابصاركم حتی تجوز فاطمة بنت محمد (ص).

ای اهل محشر! چشم های خود را بر هم گذارید تا فاطمه دختر رسول خدا (ص) عبور نماید.

امتیاز چهلم

همانطوری كه رسول خدا (ص) و علی مرتضی (ع) و ائمه هدی علیهم السلام از تمام مخلوقات اعم از جن و انس و فرشتگان برترند حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام نیز بر جمیع مخلوقات برتری دارد.

در منقبت حضرت فاطمه (س)


ای گرامی دخت سالار امم

لوح محفوظ خدای دو النعم [4] .


همسر و همخوابه حبل المتین

ماه برج عروةالوثقای دین


با وجود چون تو زن در احترام

دیگراز مردان نباید برد نام


كوه مس را می كند كان طلا

خاك پای فضّه ات چون كیمیا


آبروی مریم از خاك درت

ساره و هاجر به خدمت بر درت


گر تویی زن ای سرافراز زمن

كاش مردان جهان، بودن زن


كرده حق نام شریفت فاطمه

مُلك هستی را زجودت قائمه


ذات تو اسباب ایجاد وجود

خاطرت آئینه غیبت و شهود


سرّ مكنون خدای اكبری

جفت حیدر، دختر پیغمبری


قلب تو ای قلزم مجد و شرف

شد برای یازده كوكب صدف


قامتت ای سر و بستان صفا

پای تا سر، نخل توحید خدا


«فوق فكر ما خداوند كریم

آفریدت این چنین پاك و عظیم» [5] .


بیش از اینم نی به وصفت دست رس

گر بود در خانه كس یك حرف بس



[1] فاطمةالزهرا - گفتار علامه اميني به كوشش آقاي حسان / 107.

[2] فاطمةالزهرابهجة قلب المصطفي/ 12.

[3] شقايق هاي خونين كربلا - ديوان مولف /49.

[4] شعر از دكتر اقبال لاهوري.

[5] از مؤلف.